Online winkelen is doodgewoon. Wehkamp, Bol.com en Neckermann zijn reusachtige
webwinkels en brengen daarmee het voortbestaan van kleinere winkels in
gevaar. Bekende retailers met fysieke winkels zoeken op hun beurt ook het
internet op. Beter Bed, Hema en Bijenkorf hebben bijvoorbeeld een online
webwinkel.
Caltech
Toch hoeft de winkel op de hoek van de straat niet te wanhopen. Uit een
onderzoek van het Californisch instituut voor Technologie, Caltech, blijkt
dat als consumenten koopwaar kunnen aanraken, ze vijftig procent meer willen
betalen.
In de studie van Caltech werd bekeken of de waarde die men toe kent aan een
product, afhankelijk is van de manier waarop het object gepresenteerd wordt.
Dit bleek het geval te zijn.
Eerst werd de test uitgevoerd met de presentatie van levensmiddelen aan
hongerige personen. In de drie varianten werden levensmiddelen gepresenteerd
in alleen tekst, een hoge resolutiefoto en tastbaar op een bordje.
Tastbaarheid is waardevol
Tussen de waardes van de producten die testpersonen toekenden aan de tekst en
de foto zat geen verschil. Wel boden ze gemiddeld vijftig procent meer voor
het tastbare product. “Maar dit resultaat kan beïnvloed zijn door de geur
van het eten”, vertelt Antonio Rangel, hoogleraar neurowetenschappen en
economie aan Caltech, aan de Amerikaanse wetenschapsnieuwssite Science
Daily .
“Daarom hebben we het experiment ook geprobeerd met artikelen uit de Caltech
boekhandel. Maar ook voor deze producten boden de testpersonen vijftig
procent meer als ze de artikelen fysiek voor zich zagen.”
De onderzoekers bedachten dus dat als de consumenten het product niet voor
zich zagen, de Pavlov-reactie zou ontbreken, waardoor de drive om het te
kopen ook minder is. Maar uit verder onderzoek bleek dat het niet alleen
gaat om de fysieke aanwezigheid, maar de mogelijkheid om het aan te raken.
Als het product achter glas zat, daalde de waarde die testpersonen toekenden
richting het bedrag dat men bereid was te betalen producten die slechts op
een foto zichtbaar waren.
IKEA vs Bol.com
IKEA heeft geen webwinkel. Persvoorlichter Ellen van den Boomgaard vertelt dat
het onderzoek het concept van de Zweedse meubelgigant ondersteunt. “Het is
leuk dat zo’n onderzoek toont dat mensen bereid zijn om dan meer te betalen,
maar wij gaan daardoor niet opeens onze prijzen verhogen. We merken wel dat
het concept dat mensen matrassen en stoelen kunnen testen, goed werkt voor
IKEA. Dat we geen webwinkel hebben ligt echter niet alleen aan het voordeel
van de tastbareproducten, maar ook aan de goede bereikbaarheid van onze
vestigingen.”
Moeten webwinkels dan alsnog een winkel openen waar consumenten producten
kunnen aanraken? Daar kan Ilona de Bok, woordvoerder van online mediawinkel
Bol.com, geen antwoord op geven. “Dat zouden we verder moeten onderzoeken.
Al proberen we de fysieke aanwezigheid van artikelen al wel zo dicht
mogelijk te benaderen. Zo hebben we op de website inkijkexemplaren bij
boeken, trailers bij DVD’s en men kan alvast een indruk krijgen van de
liedjes die op een cd staan.”
Lees ook:
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl